Noi Chi
Το "Noi-chi" ή "εσωτερική ενέργεια που προέρχεται από την αναπνοή" είναι ένα πολυσήμαντο κομμάτι της εξάσκησης του Choi Mok. To Choi Mok Kung Fu είναι ένα απαιτητικό πολεμικό σύστημα που κάνει χρήση πολλών και πολύπλοκων τεχνικών και κινήσεων. Αυτές οι τεχνικές και κινήσεις απαιτούν πάρα πολύ καλή χρήση της αναπνοής για να πραγματοποιηθούν. Αν κάποιος δεν μπορεί να αναπνεύσει όπως πρέπει, τότε δεν θα υπάρχει αρμονικός συνδυασμός σε όλα τα μέρη του σώματος κα θα καταλήξει σε σωματική αδυναμία, κακή φυσική κατάσταση και δυσκίνητους μύες. Και όλα αυτά θα έχουν ως συνέπεια μειωμένη αποτελεσματικότητα των τεχνικών.
Για να εξασκήσουμε το Noi-chi θα πρέπει κατ' αρχήν να εξασκήσουμε τον ειδικό τρόπο αναπνοής με τη χρήση του διαφράγματος και των μυών της κάτω κοιλιάς (περιοχή που οι Κινέζοι πολεμοτεχνίτες ονομάζουν "Dan Tien" ή "περιοχή του μαργαριταριού"). Με την εξάσκηση αυτού του είδους αναπνοής μπορούμε να επιτύχουμε βαθύτερη αναπνοή και να μειώσουμε τη συχνότητα των γρήγορων και όχι βαθιών αναπνοών. Με αυτόν τον τρόπο η εσωτερική ενέργεια θα είναι αποθηκευμένη και θα κυκλοφορεί συνέχεια και θα μας παρέχει εύκολα το απαιτούμενο οξυγόνο για τις κινήσεις μας. Γι' αυτό και οι Κινέζοι πολεμοτεχνίτες μπορούν με άνεση να εξασκούνται σε συνεχείς και απαιτητικές τεχνικές, ενώ οι αρχάριοι νιώθουν να πνίγονται, αλλά και να χάνουν την αντοχή τους πάρα πολύ εύκολα.
Κατά τη διάρκεια της μάχης, η σωστή αναπνοή δεν βοηθά μόνο στην εξωτερίκευση της δύναμης, αλλά και στο να διατηρούμε μια καλή ισορροπία, να έχουμε σταθερές στάσεις και να χρησιμοποιούμε όποτε θέλουμε εκρηκτική ενέργεια. Η σωστή λοιπόν αναπνοή βοηθά στη συσσώρευση εσωτερικής ενέργειας αλλά και στην εξωτερίκευσή της. Για παράδειγμα ένας πολεμοτεχνίτης του Choi Mok με τη σωστή αναπνοή είναι δυνατόν σε ένα χτύπημα να διοχετεύσει όλη την ενέργεια που μπορεί να προέρχεται από τα πόδια του, τη μέση του και όλο του το σώμα γενικότερα, δημιουργώντας αυτό που ονομάζεται "elastic force". Συγκεκριμένα υπάρχουν τέσσερις τρόποι χρήσης και εξωτερίκευσης του Noi-chi στο Choi Mok Pai:
I) "Ανυψώνοντας την αναπνοή"
II) "Κρατώντας την αναπνοή"
III) "Συγκεντρώνοντας την αναπνοή"
IV) "Βυθίζοντας την αναπνοή"
Ι) "Ανυψώνοντας την αναπνοή": Είναι ένα είδος αναπνευστικής κίνησης που γίνεται με το στήθος, με το άνω μέρος της κοιλιάς, με την θωρακική κοιλότητα και τους μύες της να διευρύνονται. Η χρήση αυτού του είδους ψηλώνει το κέντρο βάρους, για να διευκολύνει κάποιες κινήσεις, όπως αναπηδήσεις, προωθήσεις, εφορμήσεις, σκιρτήματα.
ΙΙ) "Κρατώντας την αναπνοή": Σημαίνει μισή εκπνοή αμέσως μετά την εισπνοή, η οποία ακολουθείται από ξαφνική επίθεση, προσποίηση, γρήγορη αντεπίθεση.
III) "Συγκεντρώνοντας την αναπνοή": Χρησιμοποιείται για προετοιμασία εξαπόλυσης επιθέσεων και περιλαμβάνει μια μεγάλη εισπνοή και εκπνοή κατά τη διάρκεια της επίθεσης, η οποία ενισχύει τη δύναμη της επίθεσης. Αυτόν το είδος της αναπνοής ενδυναμώνει τις επιθέσεις, αλλά και προστατεύει από τις παρενέργειες που έχει το κράτημα της αναπνοής.
IV) "Βυθίζοντας την αναπνοή": Είναι μια τυπική μορφή κοιλιακής αναπνοής. Γίνεται με το διάφραγμα και τους κοιλιακούς μύες (και μπορεί να παρατηρηθεί και γουργούρισμα στην κοιλιά), ώστε η ενέργεια να βυθίζεται στο υπογάστριο ( Ταν Τιέν ). Είναι μια βαθιά αναπνοή, το στήθος μπορεί να διευρύνεται κι αυτό, η κοιλιά όμως είναι γεμάτη ενέργεια. Αυτού του είδους η αναπνοή χαμηλώνει το κέντρο βάρους και έτσι έχουμε μεγαλύτερη σταθερότητα στις στάσεις, ισορροπία και ευκολία στο να αντιμετωπίσουμε επιθέσεις χαμηλών στάσεων και μικρού βεληνεκούς.
"Ging"
Όπως είναι γνωστό, το "Ging" το οποίο σημαίνει "μαχητική δύναμη" ή "δύναμη του πολεμοτεχνίτη" είναι διαφορετικό από το "Lik", το οποίο σημαίνει "ωμή δύναμη" ή "δύναμη που έχει ένα συνηθισμένο και ανεκπαίδευτο άτομο". Το "Lik" είναι μουντό και δύσκαμπτο, ενώ το "Ging" είναι ένα είδος εύκαμπτης δύναμης που εκρήγνυται με τη στιγμιαία μυϊκή σύσπαση λόγω προπόνησης.
Υπάρχουν διάφορα είδη "Ging" στο Choi Mok στυλ. Θα επικεντρωθούμε μόνο στο "Noi Ging" ("εσωτερική δύναμη"). Με αυτού του είδους το "Noi Ging" (εσωτερικής δύναμης), ένας τεχνίτης του Choi Mok Pai μπορεί εύκολα να αλλάζει την κατεύθυνση του "Noi Ging" ανάλογα με τις αλλαγές των κινήσεων του αντιπάλου κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης. Έτσι υπάρχει και το εξής ρητό του "Teng Ging" (δηλαδή "ακούγοντας τη δύναμη") βάσει του οποίου ο τεχνίτης του Choi Mok μπορεί να πιέζει τον αντίπαλό του, ώστε να αλλάζει συνεχώς το κέντρο βάρους του με την κρυμμένη εσωτερική δύναμη. Σε αυτή την περίπτωση ο αντίπαλος θα είναι εντελώς υπό έλεγχο, ενώ δεν θα έχει ιδέα από πού προέρχεται αυτή η δύναμη, ούτε πως θα αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση.
Υπάρχει ένα τυπικό "Choke-Ging" (ή "Δύναμη του Κεραυνού") στο Choi Mok Kung Fu που μοιάζει να είναι πολύ δύσκαμπτο και επιθετικό. Έτσι πολλοί, παρεξηγημένα νομίζουν ότι το Choi Mok είναι ένα δύσκαμπτο πολεμικό σύστημα. Στην πραγματικότητα αυτό είναι μια επιφανειακή ματιά του συστήματος. Μέσω ειδικής εκπαίδευσης μπορούμε να αποκτήσουμε την "εσωτερική ενέργεια" και μια συνεχή δύναμη σε όλο μας το σώμα. Η δύναμη αυτή μπορεί να είναι εύκαμπτη ή άκαμπτη ανάλογα με τις συνθήκες μάχης. Αν εφαρμόζουμε διάφορες τεχνικές όπως, "λαμβάνοντας και διώχνοντας", "βυθίζοντας και αναδύοντας", "αληθοφανές και πραγματικό" ταυτόχρονα, οι γροθιές θα εκτοξευτούν στον αντίπαλο σαν εκρηκτικές βόμβες.
Αν ασκήσουμε εύκαμπτη δύναμη, ο αντίπαλος δεν θα μπορέσει να οπισθοχωρήσει ακόμα και αν γνωρίζει ότι θα του ασκηθεί δύναμη. Συγκεκριμένα, αυτού του είδους το "Noi-Ging" θα αντιμετωπίσει με χάρη τη δύναμη που έρχεται από τον αντίπαλο. Για να αποκτήσουμε αυτή την ειδική εσωτερική δύναμη πρέπει να εξασκηθούμε στην πιο προχωρημένη "Mor-Chong Dap Kou" ή "Rubbing and Clasping" μεθόδο προπόνησης του Choi Mok Pai.
Υπάρχουν διάφορα είδη "Ging" στο Choi Mok στυλ, όπως "Gong" ή "δύσκαμπτη δύναμη", "Yau" ή "απαλή δύναμη", "Hui" ή "απατηλή δύναμη", "Sut" ή "συμπαγής δύναμη", "Jik" ή "ευθεία δύναμη", "Wang" ή "διαγώνια δύναμη" και "Che" ή "δύναμη υπό γωνία" κ.τ.λ. Συνήθως οι αρχάριοι ξεκινούν να μαθαίνουν την "δύσκαμπτη" και "ευθεία" δύναμη και στη συνέχεια τη "διαγώνια" και "υπό γωνία" δύναμη. Τελικά θα εξασκηθούν στην "απατηλή" δύναμη και στη "συμπαγή δύναμη" που είναι οι πιο προχωρημένες και δύσκολες να αποκτηθούν. Κατά τη διάρκεια της μάχης μ' έναν αντίπαλο, αυτός που ασκεί το Choi Mok θα τηρήσει τις αρχές: "Να αποφεύγεις να επιτίθεσαι ενάντια στα καλά προστατευμένα σημεία του αντιπάλου, ενώ να επιτίθεσαι στα απροστάτευτα. Να χρησιμοποιείς εύκαμπτες τεχνικές για να αντιμετωπίζεις τις συμπαγείς επιθέσεις και να αντιμετωπίζεις την ωμή δύναμη του αντιπάλου με περίτεχνες κινήσεις". Όταν εφαρμόσουμε αυτές τις αρχές τότε η κατάκτηση του "Choke-Ging" ("δύναμη του κεραυνού") είναι κοντά.
Βέβαια ένας που ασκείται στο Kung-Fu δεν μπορεί μόνο με τη δύναμη και χωρίς τεχνική και ικανότητα να νικήσει έναν αντίπαλο. Όλα αυτά τα αποκτά κανείς με μακροχρόνια εξάσκηση. Επίσης μπορεί κάποιος να έχει καλή τεχνική αλλά είναι δυνατόν να μην έχει ικανότητα και δύναμη. Ένας καλός πολεμοτεχνίτης λοιπόν θα πρέπει να έχει και υψηλό επίπεδο ικανότητας αλλά και δύναμη μαζί, και τα δύο αυτά είναι απαραίτητα. Κανένας δεν μπορεί να κερδίσει μια μάχη χωρίς ένα από αυτά τα δύο.
Σε αντίθεση με την καθημερινή εξάσκηση ενός πολεμοτεχνίτη, όπου υπάρχει μια προκαθορισμένη ακολουθία κινήσεων στο μυαλό του ασκούμενου, για την αληθινή μάχη η δύναμη και η ικανότητα χρειάζονται οπωσδήποτε. Ο ασκούμενος είναι καταδικασμένος σε ήττα, εάν δε διαθέτει και τα δύο. Υπάρχει ένα κινέζικο ρητό που αναφέρει: "Υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι να αντιμετωπίσεις διάφορα είδη επιθέσεων, αλλά είναι δύσκολο να προστατευτείς σε βίαιες αλυσιδωτές επιθέσεις". Επιπλέον, υπάρχει κει το εξής ρητό: "Δεν έχει σημασία πόσες χιλιάδες φορές έχεις εξασκήσει τις φόρμες, γιατί χρειάζεται μόνο μια γροθιά για να νικήσεις τον εχθρό σου!". Οι αλλαγές των κινήσεων και από τους δύο αντιπάλους κατά τη διάρκεια μιας μάχης είναι απρόβλεπτες. Για να είμαστε ικανοί λοιπόν να αντιμετωπίσουμε αυτές τις επιθέσεις του αντιπάλου και να κάνουμε αντεπίθεση αστραπιαία, θα πρέπει να εξασκηθούμε για δύναμη και ικανότητα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να κρίνουμε την οποιαδήποτε περίσταση και να αντιμετωπίζουμε τον αντίπαλο χρησιμοποιώντας "σκληρότητα" ή αντιθέτως "απαλότητα".