Τεχνικά χαρακτηριστικά
Αν και το Choi Mok Kung Fu υπάγεται στο Νότιο Siu Lam Kung Fu, παρουσιάζει ιδιαιτερότητες. Έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις όσον αφορά τα διάφορα μέρη του σώματος, τις κινήσεις του κορμού και τη θέση των ποδιών που παρουσιάζονται κάτωθι:
Κινήσεις των χεριών
Σε ένα πρώτο στάδιο, ο ασκούμενος πρέπει να χαμηλώνει τους ώμους και να κρατά τους αγκώνες κοντά στα πλευρά. Το χέρι σε πλήρη έκταση χωρίζεται σε τρία μέρη: Τη ρίζα (ο ώμος), το κλαδί (ο βραχίονας) και το φύλλο (η παλάμη). Τα τρία αυτά τμήματα διαχειρίζονται τη δύναμη με όλους τους συνδέσμους σε συνεργασία, ενώ ταυτόχρονα είναι ευλύγιστα. Όταν ένας μαχητής Choi Mok εξαπολύει επίθεση πρέπει να είναι συγκεντρωμένος και στα δυο του χέρια, με την ανάσα συγκεντρωμένη στην κατώτερη κοιλιακή χώρα, καταφέρνοντας έτσι να αποδώσει τη μέγιστη δύναμη στο χτύπημα. Είναι δυνατόν να απλώσει τα χέρια του, με σκοπό την αδρανοποίηση των χεριών του αντιπάλου αν αυτά δεν είναι εκτεταμένα, γεφυρώνοντας έτσι το χάσμα. Από την άλλη, όταν ο μαχητής δέχεται επίθεση μπορεί να επιχειρήσει κυκλική γροθιά πάνω από το κεφάλι ή να εφαρμόσει την παραπλανητική κίνηση αρπάζοντας το χέρι του επιτιθέμενου, θέτοντας τον εκτός ισορροπίας και στη συνέχεια να επιτεθεί.
Ένας υψηλού επιπέδου ασκούμενος στο Choi Mok γνωρίζει επακριβώς το πότε χρησιμοποιεί τη μέγιστη δύναμη του, όταν για παράδειγμα αντιλαμβάνεται οτι ο αντίπαλος είναι σκληρός ή όταν αποφεύγει ή απορροφά ένα ισχυρό χτύπημα. Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν επιτρέπει στον αντίπαλο να γνωρίζει το μέγεθος της δύναμης που θα εφαρμόσει στη μάχη.
Συνοψίζοντας, ο ασκούμενος στο Choi Mok πρέπει να έχει πάντα τα χέρια του ευκίνητα και ευλύγιστα ενώ οι ώμοι του είναι σταθεροί και σφιχτοί. Ανεξαρτήτως αμυντικής ή επιθετικής θέσης, ο ασκούμενος έχει τους αγκώνες ελαφρώς λυγισμένους, έτσι ώστε τα χέρια του να μπορούν να αλλάζουν θέση ταχύτατα.
Κινήσεις των ματιών
Υπάρχει το εξής ρητό: "Να έχεις κοφτερή ματιά και οξύτατη ακοή." Κατά τη μάχη, τα μάτια είναι τα πρώτα όργανα που σηματοδοτούν τον εγκέφαλο μέσω του οπτικού νεύρου. Όταν ασκούμαστε πρέπει να έχουμε γρήγορη κίνηση και ταυτόχρονα οξεία όραση. Στην όποια αντιπαράθεση, οφείλουμε να προσέχουμε όλο το περιβάλλον μας (αριστερά, δεξιά, εμπρός και πίσω) ειδάλλως είμαστε καταδικασμένοι σε ήττα.
Κινήσεις του κορμού
Στο Choi Mok υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορούμε ευέλικτα να συνδυάζουμε την κίνηση του κορμού στην άμυνα ή στην επίθεση. Οι μετασχηματισμοί της στάσης της μέσης και των ώμων καθορίζουν την αλλαγή των μαχητικών τεχνικών αλλά και ρυθμίζονται από αυτές. Σε κάθε περίπτωση, το κλειδί είναι η κίνηση της μέσης. Η μέση πρέπει να κινείται προς τα μπρος ή να τραβιέται προς τα πίσω σαν ένα φίδι. Αυτή η κινησιολογία της μέσης καθοδηγεί τις κινήσεις του στήθους, των ώμων και των χεριών. Λέγεται οτι: "Έίναι απλό για κάποιον να προπονεί τις γροθιές του αλλά δύσκολο να κατακτήσει τον έλεγχο της μέσης του" και οτι "Η μέση μοιάζει με το τόξο και η γροθιά με το βέλος". Τα παραπάνω αναδεικνύουν τη σημασία της προπόνησης της μέσης σε κάθε τεχνική.
Ο ασκούμενος πρέπει να έχει μέση ίσια και όρθια, χαλαρή αλλά σταθερή, ώστε να καταφέρνει ομαλή μετάβαση από τη μία στάση στην άλλη και να μπορεί να εκλύει ενέργεια εύκολα. Η μέση και οι ώμοι αλληλεπιδρούν χαρακτηριστικά. Οι ώμοι πρέπει να είναι χαλαροί και συνειδητά βυθισμένοι, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται αλλεπάλληλη ροή δύναμης.
Η εξάσκηση στον αρμονικό συντονισμό μέσης και χεριών είναι πολύ σημαντική στο Choi Mok στυλ, όπως φαίνεται στο "Yiu-Bok-Lik" ή στο "συνδυασμό δύναμης μέσης και χεριών," ούτως ώστε να παράγεται μεγαλύτερη δύναμη. Πολλά συστήματα Kung-Fu έχουν την ίδια ιδέα για όλες τις κινήσεις, επιθετικές και αμυντικές. Το Choi Mok λοιπόν επικεντρώνεται πάρα πολύ σε αυτή την ιδέα. Το ονομαζόμενο "Trunk Movements" (κινήσεις κορμού) αναφέρεται στους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιείται ο κορμός του σώματος για επίθεση και άμυνα. Η αλλαγή από επίθεση σε άμυνα εξαρτάται από τις κινήσεις της μέσης. Σε όλα τα στυλ Kung Fu, η μέση θεωρείται το πιο σημαντικό μέρος του σώματος για όλες τις κινήσεις. Για παράδειγμα στα Νότια συστήματα Kung fu υπάρχει το γνωμικό "στρίψιμο της μέσης και κατέβασμα ώμων", στο Tai-Chi υπάρχει το "πρόσεχε τη μέση σου κάθε στιγμή" κ.ά.
Η μέση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις κινήσεις του σώματος. Οι γρήγορες κινήσεις της μέσης μπρος-πίσω σαν φίδι, στρίβει τους ώμους, το στήθος και τους γοφούς και τους συντονίζει, ώστε να έχουμε μια ενιαία κίνηση σώματος. Σε κάθε τεχνική χρησιμοποιούμε και ανάλογη σωματική κινησιολογία. Τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά για την μέση είναι τα εξής: "Χαλαρή, σταθερή, ευθυτενής, ευκίνητη". Μόνο μια χαλαρή μέση μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια στην κάτω κοιλιά και μόνο αν η ενέργεια έχει αποθηκευτεί στην κάτω κοιλιακή χώρα, (οι Κινέζοι δάσκαλοι του Chi-Kung ονομάζουν την περιοχή αυτή "Dαn-Tien"), είναι δυνατό κάποιος να κρατήσει την ισορροπία του και να σταθεροποιήσει τα πόδια του, ώστε να παράγει δύναμη. Μόνο μια ευθυτενής μέση μπορεί να αλλάζει εύκολα θέση, ώστε να στρίβει, να λυγίζει κ.α. Και μόνο μια ευκίνητη μέση μπορεί να αλλάζει μορφή στο σώμα γρήγορα, ώστε να μεταφέρει τη δύναμη.
Οι κινήσεις της μέσης περιλαμβάνουν: "ρουφώντας προς τα μέσα" και "ανταποδίδοντας προς τα έξω", "επιπλέοντας" και "βυθίζοντας", "γέρνοντας προς τα εμπρός" και "γέρνοντας προς τα πίσω", "γυρίζοντας", "στρίβοντας". Οι τελευταίες 4 κινήσεις είναι εξωτερικές, ενώ οι κινήσεις "ρουφώντας προς τα μέσα" και "ανταποδίδοντας προς τα έξω", "επιπλέοντας" και "βυθίζοντας" αφορούν το συνδυασμό τεχνικών με εξωτερίκευση δύναμης.
Το "ρουφώντας προς τα μέσα" είναι να ρουφάς το στήθος προς τα πίσω και να λυγίζεις τη μέση ξαφνικά. Είναι ένας ευλύγιστος τρόπος αποφυγής επιθέσεων και δίνει ευκαιρίες για αντεπίθεση.
Το "ανταποδίδοντας προς τα έξω" σημαίνει το να εξωτερικεύεις ξαφνικά τη δύναμη από τη μέση στα πλευρά και τους ώμους και μετά στους αγκώνες και στα χέρια, ώστε να εξαπολύεται μια εκρηκτική επιθετική κίνηση.
Το "επιπλέοντας" είναι το σήκωμα όλου του σώματος ώστε να φαίνεται ότι "επιπλέει στον αέρα", ενώ βέβαια το κέντρο βάρους πρέπει να κρατείται σταθερό και ισορροπημένο. Βοηθά να ενισχύει τη δύναμη που προέρχεται από το στρίψιμο και το γύρισμα, ώστε τελικά να ενισχυθεί μια επιθετική δύναμη.
Εν τέλει το "βυθίζοντας" σημαίνει να χαμηλώνει κάποιος όλο του το σώμα σαν "βύθισμα σε νερό", ώστε να κρατάει ένα βαρύ και σταθερό κέντρο βάρους. Έτσι το σώμα κρατείται σε χαμηλό επίπεδο στην περίπτωση που μια μάχη γίνει σε κοντινή απόσταση.
Κινήσεις των ποδιών
Το Choi Mok Kung Fu απαιτεί σταθερή στάση των ποδιών. Όταν κινούμαστε, η δύναμη προέρχεται από τα δύο πόδια και συσσωρεύεται στη μέση. Συνδυάζουμε παραπλανητικές και πραγματικές κινήσεις των ποδιών για να εξαπατήσουμε τον αντίπαλο. Τονίζεται οτι το μπροστινό πόδι παραμένει ακίνητο είτε στους τριγωνικούς βηματισμούς είτε κατά τις αλλαγές των στάσεων. Τα πόδια, τα μάτια, τα χέρια, η μέση, οι ώμοι, η αναπνοή και η δύναμη, συνεισφέρουν αμοιβαία και κάνουν το σώμα που στέκεται στέρεο, όπως ένα βουνό. Η διασύνδεση και η συνεργασία των προαναφερθέντων μελών είναι θεμελιώδης στην προπόνηση και στη μάχη. Ιδιαίτερα κατά την εμπλοκή, ο μαχητής πρέπει να υιοθετήσει το εξής ρητό: "Από τη στιγμή που επιτίθεσαι με χέρια, κορμό και πόδια ταυτόχρονα, μπορείς να νικήσεις τον αντίπαλο με την ίδια ευκολία που θα ξερίζωνες ένα χορταράκι".